35 jaar zterdagmiddagconcerten Papendrecht en 30 jaar vocaal ensemble Chantez.
Christopher Tye (c. 1505-1573)
We schrijven 1515.
De 10 jarige Christopher Tye loopt over de King’s Parade in Cambridge, langs de onlangs in gebruik genomen Chapel van King’s College. Het in lichte kalksteen opgetrokken gebouw ligt er prachtig bij.
Automatisch hield de muzikale Christoph zijn pas in, toen hij koorklanken hoorde in de kapel. Wat zou hij graag even aanschuiven om de kapel van binnen te zien en vooral om de koorklanken beter te kunnen horen.
Wat hij toen nog niet kon bevroeden, was, dat hij later als koorknaap en daarna als betaalde manlijke zanger zou zingen in dit beroemde koor.
In 1538 werd de toen 33 jarige Christopher Tye benoemd tot Magister Choristarum (meester van de koorzangers) van de kathedraal in het nabij gelegen Ely.
Veel van zijn eigen muziek zal ook daar hebben geklonken.
Slechts een werk van Tye, de Actes of the Apostles uit 1553 werd tijdens zijn leven uitgegeven.
Christopher Tye overbrugt net als Thomas Tallis, de verandering in muziekstijl en liturgie van rooms naar anglicaans. Het latijn wordt vervangen door de landstaal en de lange melismen verdwijnen.
De refomatie verlangt verstaanbaarheid in taal (engels) en muziek ‘one note to every syllable’.
Met muziek uit deze periode werd dit programma samengesteld.
Verder hoorden we enkele van de 24 ‘In Nomine’s’ die Tye schreef .
Typische consortmusic voor 4 of 5 instrumenten, b.v. gamba’s.
Voor de oorsprong van de In Nomines, moeten we terug naar de vroege Engelse componist John Taverner (c. 1490-1545)
Taverners toonzetting van de woorden In nomine Domini uit het Benedictus van zijn mis Gloria tibi Trinitatis, werd het prototype voor een groot aantal instrumentale composities bekend als In Nomine.
Christopher Tye gaf zijn In Nomines vaak bijbelse ondertitels, zoals: Rachells Weepinge, Surrexit non est hicc, Trust en Crye.
Stijlvolle, intense muziek voor het dubbel- jubileum: 35 jaar Zaterdagmiddagconcerten Papendrecht en 30 jaar vocaal ensemble Chantez