CONCERTEN
seizoen 2024/2025
jaargang 43

Aanvang 15.30 uur, tenzij anders vermeld

2024

Zmc 271
28 september 2024
Alisa van Dijk, viool en Johan den Hoedt, orgel

Zmc 272
16 november 2024
C.Ph.E. Bach;
trio, duo, solo Kleinknecht;
Jaap visser, traverso, Armen van der Linden,barokcello
Arie de Bruijn, klavecimbel

Zmc 273
14 december 2024
Lyrico
Flutes à Lek Charpentier Messe de minuit

2025

Zmc 274
8 februari 2025 Ensemble Recorgani: Jan-Willem en Geert Valk, soprano recorder, Marijn Valk organ,
Mees Torn, xylophone&percussion

Zmc 275
5 april 2025
Markus Passion Keiser Ensemble Lyrico / orkest

Zmc 276
10 mei 2025
Hanneke Rouw, cello BWV 1007 en 1010
J.S. Bach

 

 

35 jaar zterdagmiddagconcerten Papendrecht en 30 jaar vocaal ensemble Chantez.

Christopher Tye  (c. 1505-1573)

We schrijven 1515.
De 10 jarige Christopher Tye  loopt over de King’s Parade in Cambridge, langs de onlangs  in gebruik genomen Chapel  van King’s College.  Het in lichte kalksteen opgetrokken gebouw ligt er prachtig bij.
Automatisch hield de muzikale Christoph zijn pas in, toen hij koorklanken hoorde in de kapel. Wat zou hij graag even aanschuiven om de kapel van binnen te zien en vooral om de koorklanken beter te kunnen horen.
Wat hij toen nog niet kon bevroeden, was, dat hij later als koorknaap en daarna als betaalde manlijke zanger  zou zingen in dit beroemde koor.                           

In 1538 werd de toen 33 jarige Christopher Tye benoemd tot Magister Choristarum (meester van de koorzangers) van de kathedraal  in het nabij gelegen Ely.
Veel van zijn eigen muziek zal ook daar hebben geklonken.
Slechts een werk van Tye, de  Actes of the Apostles uit  1553 werd tijdens zijn leven uitgegeven.
Christopher Tye overbrugt net als Thomas Tallis, de verandering in muziekstijl en liturgie van rooms naar anglicaans. Het latijn wordt vervangen door de landstaal en de lange melismen  verdwijnen.
De refomatie verlangt verstaanbaarheid in taal (engels) en muziek ‘one note to every syllable’.

Met muziek uit deze periode werd dit  programma samengesteld.
Verder hoorden we enkele van de 24 ‘In Nomine’s’ die Tye schreef .
Typische consortmusic voor 4 of 5 instrumenten, b.v. gamba’s. 
Voor de oorsprong van de In Nomines, moeten we terug naar de vroege Engelse componist John Taverner (c. 1490-1545)
Taverners toonzetting van de woorden In nomine Domini uit het Benedictus van zijn mis Gloria tibi Trinitatis, werd het prototype voor een groot aantal instrumentale composities bekend als In Nomine.


Christopher Tye gaf zijn In Nomines vaak bijbelse ondertitels, zoals:  Rachells Weepinge, Surrexit non est hicc, Trust en Crye.


Stijlvolle, intense muziek voor het dubbel- jubileum: 35 jaar Zaterdagmiddagconcerten Papendrecht en 30 jaar vocaal ensemble Chantez
 

 

Stichting Zaterdagmiddagconcerten Papendrecht

- zie verder 'contact'       

De concerten vinden plaats in De Morgenster aan de Muilwijckstraat 1 - 3353 VD Papendrecht

Stichting Zaterdagmiddagconcerten heeft de Culturele ANBI status