CONCERTEN
seizoen 2024/2025
jaargang 43

Aanvang 15.30 uur, tenzij anders vermeld

2024

Zmc 271
28 september 2024
Alisa van Dijk, viool en Johan den Hoedt, orgel

Zmc 272
16 november 2024
C.Ph.E. Bach;
trio, duo, solo Kleinknecht;
Jaap visser, traverso, Armen van der Linden,barokcello
Arie de Bruijn, klavecimbel

Zmc 273
14 december 2024
Lyrico
Flutes à Lek Charpentier Messe de minuit

2025

Zmc 274
8 februari 2025 Ensemble Recorgani: Jan-Willem en Geert Valk, soprano recorder, Marijn Valk organ,
Mees Torn, xylophone&percussion

Zmc 275
5 april 2025
Markus Passion Keiser Ensemble Lyrico / orkest

Zmc 276
10 mei 2025
Hanneke Rouw, cello BWV 1007 en 1010
J.S. Bach

 

Zaterdagmiddagconcert 220: Böhmconcert  -  15 november 2014

Het was een concert, geheel gewijd aan de componist Georg Böhm (1661-1733).

Voor zover Böhm bekend is, heeft hij zijn naamsbekendheid vooral te danken aan het feit dat hij een soort coach en vaderfiguur voor de jonge verweesde Bach was, toen deze twee jaar in Lüneburg verbleef.

De 15-jarige Bach speelde overigens in Lüneburgse kerken al diensten als vervanger-organist.

Georg Böhm was een Duitse componist, klavecinist, organist, dirigent en muziekpedagoog.
Zijn muziek is een voorbeeld van Duitse hoog barok, zo rond 1700. Behalve de soms opera-achtige schrijfwijze, zijn invloeden merkbaar van Buxtehude en de Franse barok.

De sopraan, Lucia van Vugt vertolkte een vijftal ‘Geistreiche Lieder’, begeleid door Tjalling Roosjen, die tevens enkele solowerken voor klavecimbel en orgel speelde.

Lucia van Vugt – sopraan

Tjalling Roosjen – orgel en klavecimbel

Werken van Georg Böhm (1661-1733)

1.  Praeludium, Fuga en Postludium in g

2.  Wie schlaft ihr noch

3.  Suite in F

     (allemande – courante – sarabande – double –       

     gigue)

4.  Ihr Töchter Zion, gehet her

5.  Allein Gott in der Höh sei Ehr

6.   Vater unser im Himmelreich à 2 Clav. et Pedal

7.   Nun will ich mich zu Bette legen

8.   Suite in f

     (allemande – courante – sarabande)

9.   Bringet meinen Herrn zur Ruh 

10. Was bringt Jesus aus dem Grabe? 

 

zang en klavecimbel 2,4,7,9,10

klavecimbel               3,8

orgel                            1,5,6

Programmatoelichting

Georg Böhm werd aanvankelijk opgeleid door zijn vader en na diens dood, in de tijd dat Böhm de Lateinschule en het Gymnasium bezocht, zal hij ongetwijfeld verder muziekonderwijs genoten hebben, maar onbekend is bij wie dit was. In 1693 vestigt Böhm zich in Hamburg en vervolgt hij zijn lessen bij Johann Adamsz. Reinken, die bekend stond om zijn omvangrijke geïmproviseerde koraalfantasieën. Reinken zelf had onderricht gehad van Heinrich Scheidemann, die op zijn beurt weer in Amsterdam door Jan Pieterszoon Sweelinck opgeleid was.

In 1697 wordt Böhm organist van de Johanniskirche in Lüneburg, een post die hij tot zijn dood bekleed heeft. Het is niet bekend of de jonge Johann Sebastian Bach, die in Lüneburg onderwijs genoot, orgelles genoten heeft bij Böhm. Sinds kort is bekend dat Bach ten huize van Böhm een afschrift gemaakt heeft van werk van Reinken.

De orgelwerken van Böhm genieten meer bekendheid dan de klavecimbelwerken en liederen. Het openingswerk (1) klinkt zowel op orgel als klavecimbel overtuigend. In de Fuga is overduidelijk te horen dat Böhm veel weet had van de Franse barok.

Stichting Zaterdagmiddagconcerten Papendrecht

- zie verder 'contact'       

De concerten vinden plaats in De Morgenster aan de Muilwijckstraat 1 - 3353 VD Papendrecht

Stichting Zaterdagmiddagconcerten heeft de Culturele ANBI status