CONCERTEN
seizoen 2018/2019
jaargang 37

aanvang 16.00 uur tenzij anders vermeld

ZMC 242
13 oktober 2018
Swynscop-trio
Hans Rijkmans, barokviool, Heleen, Armen van der Linden, barokcello,
Heleen van der Linden-van Dijk, klavecimbel

ZMC 243
17 november 2018
Marjon Strijk en Lucia van Vugt, sopraan, Eveline Jansen, orgel
duetten van
Bach en Mendelssohn

ZMC 244
15 december 2018
Venetiaanse kerst
Barokensemble Con Piacere, zangers en instrumentalisten

ZMC 245
16 februari 2019
Mistral fluitkwartet

ZMC 246
13 april 2019 20.00uur
Matthaus Passion van J.V. Meder
Vocaal enesemble Chantez en barokorkest o.l.v. Arie de Bruijn

ZMC 247
18 mei 2019
Jaap Visser, traverso, Armen van der Linden,  barokcello,
Arie de Bruijn, klavecimbel

 

 

 

 

35 jaar zterdagmiddagconcerten Papendrecht en 30 jaar vocaal ensemble Chantez.

Christopher Tye  (c. 1505-1573)

We schrijven 1515.
De 10 jarige Christopher Tye  loopt over de King’s Parade in Cambridge, langs de onlangs  in gebruik genomen Chapel  van King’s College.  Het in lichte kalksteen opgetrokken gebouw ligt er prachtig bij.
Automatisch hield de muzikale Christoph zijn pas in, toen hij koorklanken hoorde in de kapel. Wat zou hij graag even aanschuiven om de kapel van binnen te zien en vooral om de koorklanken beter te kunnen horen.
Wat hij toen nog niet kon bevroeden, was, dat hij later als koorknaap en daarna als betaalde manlijke zanger  zou zingen in dit beroemde koor.                           

In 1538 werd de toen 33 jarige Christopher Tye benoemd tot Magister Choristarum (meester van de koorzangers) van de kathedraal  in het nabij gelegen Ely.
Veel van zijn eigen muziek zal ook daar hebben geklonken.
Slechts een werk van Tye, de  Actes of the Apostles uit  1553 werd tijdens zijn leven uitgegeven.
Christopher Tye overbrugt net als Thomas Tallis, de verandering in muziekstijl en liturgie van rooms naar anglicaans. Het latijn wordt vervangen door de landstaal en de lange melismen  verdwijnen.
De refomatie verlangt verstaanbaarheid in taal (engels) en muziek ‘one note to every syllable’.

Met muziek uit deze periode werd dit  programma samengesteld.
Verder hoorden we enkele van de 24 ‘In Nomine’s’ die Tye schreef .
Typische consortmusic voor 4 of 5 instrumenten, b.v. gamba’s. 
Voor de oorsprong van de In Nomines, moeten we terug naar de vroege Engelse componist John Taverner (c. 1490-1545)
Taverners toonzetting van de woorden In nomine Domini uit het Benedictus van zijn mis Gloria tibi Trinitatis, werd het prototype voor een groot aantal instrumentale composities bekend als In Nomine.


Christopher Tye gaf zijn In Nomines vaak bijbelse ondertitels, zoals:  Rachells Weepinge, Surrexit non est hicc, Trust en Crye.


Stijlvolle, intense muziek voor het dubbel- jubileum: 35 jaar Zaterdagmiddagconcerten Papendrecht en 30 jaar vocaal ensemble Chantez
 

 

Stichting Zaterdagmiddagconcerten Papendrecht

- zie verder 'contact'       

De concerten vinden plaats in De Morgenster aan de Muilwijckstraat 1 - 3353 VD Papendrecht